Meliputi KESIHATAN KELUARGA,MINOR SURGERI, KECEMASAN, penjagaan luka kaki akibat kencing manis, house call, ibu mengandung, bayi dan kanak-kanak serta FOMEMA.

HUBUNGI: POLIKLINIK AL HAFIZ, PT 301, JALAN KOTA DARULNAIM, KAMPUNG PUTEH, 15150 KOTA BHARU, KELANTAN DARUL NAIM. 09 7430749 poliklinikalhafiz@yahoo.com TWITTER: @KLINIKALHAFIZKB FB: Poliklinik Al Hafiz KB.

Tuesday

ID: Jangkitan RotaVirus @ cirit birit.

ID: Jangkitan RotaVirus @ cirit birit.

Rotavirus adalah sejenis virus yang menjangkiti saluran usus.
Virus ini menyebar melalui hubungan secara langsung dengan najis seseorang yang dijangkitinya atau dengan berkongsi makanan, minuman atau barang mainan yang tercemar.

TANDA-TANDA
Cirit birit kuat yang mungkin berlaku sehingga 20 kali sehari dan berlanjutan sehingga 3 minggu, muntah yang boleh berlanjutan hingga 9 hari, demam dan sakit perut.

KOMPLIKASI
Jangkitan ini menjejaskan bahagian badan yang berkaitan dengan sistem penghadaman seperti perut dan usus (saluran usus). Cirit birit dan muntah adalah disebabkan oleh keradangan pada lapisan salur usus (gastroenteritis). Dalam kes yang jarang berlaku, penyahidratan boleh membawa kepada kejutan. kegagalan buah pinggang dan kerosakan otak.

source gsk

No comments: